Hoe behoud/creëer ik gezonde eetgewoontes?

Hoe kan je gezond blijven eten, zonder ooit te hervallen in vroegere, ongezondere gewoontes?
Daar heb ik mijn hoofd al vele malen over gebroken terwijl ik dat lekker pakske koekskes aan het opeten was.
Of toch vooral nadien, wanneer ik me slecht aan het voelen was, omdat alles in één keer op is.

Hoe kan ik, van de ene op de andere dag, mijn eetgewoontes veranderen zonder ooit te hervallen in oude patronen?
Hoe kan ik mijn hele leven direct, van op deze seconde veranderen?

Herkenbaar?

Die onmogelijke verwachtingen die je jezelf oplegt.
En die vervelende gevoelens die erbij komen.

Er zullen mensen zijn, die zeggen, ik eet altijd gezond.
Ik verval nooit.
En ik ben niet bovennatuurlijk, robotachtig of buitenaards.
Dat klopt.
Het zou weleens kunnen, dat jij anders kijkt naar dezelfde situatie, dan anderen.
In dat geval geldt dit niet voor jou.

Gezond Eten/Leven/Zijn heeft voor iedereen een andere betekenis, een andere benadering

Dat mag natuurlijk.
Zolang iedereen in zijn Zijn maar gelaten kan worden.

Er zullen mensen zeggen, ik eet gezond en ik eet maandelijks frieten of wat dan ook.
En ik voel me prima hier bij.
Goed zo!
Beter af en toe wat frieten eten en je goed voelen.
Dan een gestrest leven lijden omdat je zogezegd niets anders mag eten, dan groenten en fruit.

Nu voor de mensen die nog niet zo kunnen denken.

Elke situatie is neutraal.

Wat jou ook overkomt, hoe dat jij het bekijkt, welk gevoel jij eraan geeft, jij schrijft jou eigen scenario.
Je geeft er een gevoel aan.
Jij kiest : tussen positief en negatief, groei en stilstand, overgave en controle.
Jouw kijk bepaald jouw leven(sgeluk).

Ik wil gezond eten maar ik herval steeds in mijn vorige patronen.
Wat nu?

Eerst en vooral kijken naar
 de realiteit

Hoe lang ben je al bezig met gezonder te leven/eten/zijn?
Wat is er al verbeterd in je eet- en leefgewoonte?

Wie het kleine niet eert 🙂
Je groeit altijd, ook al lijkt het niet zo.
Natuurlijk wil je graag dat het van de eerste keer perfect is, zoals het exact in je hoofd beschreven is.
Een kennismaking met de Mrs. en Mr. Perfect in je is dus al achter de rug.

Afbouwen/opbouwen is heel belangrijk

Ik geef een voorbeeld waarvan ik, van de ene op de andere dag, het perfecte beeld van mijn hoofd wil omzetten naar werkelijkheid.
Natuurlijk ging dat gelijk niets.
In mijn hoofd toch.

Geïnspireerd door een goede vriend van mij, wilde ik geen deodorant meer gebruiken.
Hij gebruikt dit nooit en riekt nooit naar het zweet, zelfs niet na een zweterige bezigheid.
Integendeel, hij riekt zelfs heel lekker.

Lekker impulsief besluit ik om te stoppen met het gebruik van deo.

Je verandert van de één op de ander moment van gedachten maar jou lichaam heeft tijd nodig om hieraan aan te passen.

Veel meer tijd dan ik dacht

Een heel jaar trok ik alle dagen een nieuw T-shirt aan, minstens één.
Terwijl mijn vriend met één T-shirt drie weken kan doen, en nog steeds lekker fris ruikt.

Uiteindelijk was ik het kotsbeu en ging ik op zoek naar een alternatief.
Zo hoorde ik via via over het gebruik van een aluinsteen.
Ik ben hier zeer tevreden over geweest.
Later heb ik mijn eigen deo gemaakt.
Na een tijd deze te gebruiken besloot ik dat het tijd werd om af te bouwen.
De deo gebruikte ik één keer om de twee dagen.
Dan één keer per week.
En zo heb ik langzaam afgebouwd.

Sinds april 2016 ben ik deo vrij.
Waar ik nog steeds heel trots op ben.
Dit heeft minstens twee jaar geduurd.
Als dit direct was gebeurd, zou ik niet zo blij, of voldoening uit halen.
Het zorgt er ook voor dat ik het blijf doen.

Weet je nog als kind, je iets heel graag wilde en je krijgt het niet van je ouders.
Je begint te sparen, werkjes uit te voeren.
En wat na een eeuwigheid lijkt, breekt de dag aan dat je het eindelijk kan kopen.

Je hebt meer plezier aan je doel/resultaat.

Dit is omdat je de weg herinnert naar het resultaat.
Je hebt ervoor gevochten, gezweet en gebloed.
Toch ben je doorgegaan, heb je niet opgegeven.

Dan ineens bereik je je doel.
Als je deze weg niet had meegemaakt, dan kan je nooit zo hard genieten van het resultaat.
Dus eigenlijk mogen we stellen dat de weg inderdaad belangrijker is dat het doel.

Heel trots vertel ik aan iedereen die het wil horen dat ik geen deo meer gebruik.
Sommige mensen reageren hier wel nogal raar op ;-).

Hoe kan je nu de controle loslaten en je niet verliezen in deze neutrale situatie?

  • Van waar kom je? Wat heb je al bereikt in deze situatie?
  • Ga er vrij mee om. Luchtig. Neem het niet te zwaar aan. Pas aan waar nodig. Ga niet te diep op negatieve emotie. Focus op wat wel is gelukt en laat het andere los. Na dat je hebt besloten hoe je het anders kan doen.
  • Afbouwen is belangrijk.
  • Geef jezelf de tijd om te groeien want als je direct daar bent is er toch weer iets nieuw waar gewerkt aan kan worden.
  • Geniet van het proces. Ontdek, probeer, test, experimenteer.

Een andere kijk: gezond eten zonder steeds te falen.

 

 

2 gedachtes over “Hoe behoud/creëer ik gezonde eetgewoontes?

Geef een reactie

